Calorieën beperken met Shirataki

Wie nog een beetje last heeft van de feestkilo’s kan best de pasta of rijst eens vervangen door shirataki- of konjaknoedels. Shirataki betekent “Witte Waterval” in het Japans, omdat met een beetje verbeelding deze witte sliertjes daaraan doen denken. Deze calorie-arme noedels komen meestal verpakt per portie in een wateroplossing. Schrik niet, bij het openen zal er een aparte geur vrijkomen maar dit is volledig normaal. Giet het vocht af en spoel de noedels even af. De geur zal dan snel weg zijn. De noedels zijn eigenlijk eetklaar en zouden in een koude salade gegeten kunnen worden, doch meestal worden ze warm verorberd. Gewoon even doorwarmen is voldoende, het is niet nodig ze te koken. Het is ook mogelijk om ze even te bakken in de pan.

Shirataki wordt gemaakt door de wortelknol van de konjakplant te vermalen. Zo bekomt men konjakmeel. Door dit meel met water en een verzadigde calciumhydroxide oplossing te vermelden bekomt men konjakgel. Deze gel (konnyaku) kan dienen als vegetarisch/veganistisch substituut voor gelatine. Door de gel verder te koken, door een pers te duwen en te harden bekomt men uiteindelijk de smalle glazige gelatineuze sliertjes. Al komen ze tegenwoordig ook voor in andere vormen zoals bijvoorbeeld fettuccine of rijst.

Konjak bevat vezels (glucomannan) die niet goed opgenomen worden door onze spijsvertering en dus geen energie leveren. Daarenboven zouden ze

Wortelknol van de Konjacplant

binden aan overtollige cholesterol binnen de darmen, en ze mee uitscheiden tijdens de stoelgang. Een ander kenmerk van deze noedels is de beet die erop zit, welke een apart mondgevoel geeft en niet door iedereen gesmaakt wordt. Aangezien shirataki niet gemaakt is van graansoorten is het een glutenvrij product.
Wie graag de noedels wil gebruiken als een traditionele pasta, doet er goed aan de saus iets dikker te maken dan gewoonlijk. Konjak zelf is smaakloos, niet veel anders dan pasta of rijst dus, maar neemt wel iets moeilijker de saus (dus smaak) op. Een dikkere saus zal dan makkelijker blijven kleven. Binnen de maag zal de noedel wel nog vocht opnemen, iets uitzetten en een voldaan gevoel geven.

De prijs ligt ook iets hoger per portie (vergelijkbaar met een glutenvrije pasta), maar is nog steeds een goedkope voedingsbron. Ze zijn te koop in elke Oosterse winkel en meer en meer te vinden in de supermarkten. Recepten kunnen makkelijk online (Youtube) gevonden worden.

Kort samengevat:
– Calorie-arm                                           – Aparte geur en mondgevoel
– Glutenvrij                                              – Iets duurder
– Snel klaar                                              – Neemt moeilijker smaak op
– Nooit rauw noch doorkookt

Smakelijk, Kevin

Kevin @ Sportilicious

Bewegingsdeskundige & sportliefhebber.

Geef een reactie